شکلات کاکائویی

سلام
نوشتن مثل شکلات کاکائویی برای من شیرین و جذابه. این شکلات رو به شما تقدیم می کنم و امیدوارم ازش لذت و استفاده ببرید.

فناوری های فرهنگی و اقتصاد

شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۶:۱۶ ب.ظ

سلام

امروزه فناوری های فرهنگی تبدیل به بستر اصلی ارتباطی انسان و فرهنگ شده اند و عمده تغییر و تحولاتی که در فرهنگ جوامع اتفاق میفتد ناشی از تحولات ایجاد شده در فناوریهای فرهنگی است. لذا تسلط بر مجموعه این فناوریها، باعث افزایش توان تاثیرگذاری بر ارتباطات و تعاملات مابین جامعه و فرهنگ خواهد شد.
از جمله­ ی این فناوری­ها که به حوزه­ ی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز بسیار مرتبط است، می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • فناوری های نوین تلویزیونی همچون Smart TVs؛ IPTV؛IP media ؛...
  • فناوریهای حوزه بازی های رایانه ای
  • فناوریهای حوزه پویانمایی یا همان انیمیشن خودمان
  • کاربرد پویانمایی در جلوه های ویژه دیجیتال
  • موسیقی و فناوری­های جدید مرتبط در تولید و توزیع
  • فناوری های نوین سینمایی همچون فناوری­های سه بعدی و ..
  • رسانه ­های اجتماعی مثل شبکه های اجتماعی قدیمی چون فیسبوک و لینکد این و شبکه های موبایلی جدید چون وایبر و ..
  • فناوری های نوین آموزشی

فناوری­ها و صنایع متداولی که می‌شناسیم، محصولاتی تولید می‌کنند که تنها ارزش فیزیکی دارند و ماده‌ی اولیه آنها را طبیعت فراهم می‌کند. اما صنایع فرهنگی، ماده اولیه تولیدات خود را از ذوقیات، احساسات و تراوش‌های ذهنی افراد خلاق در فرهنگ‌های مختلف می‌گیرد؛ و آنچه ارزش این تولیدات را رقم می‌زند، "درونمایه"‌ی آنها است که یک پیام فرهنگی- معنوی را به مخاطبان خود انتقال می‌دهد و از این طریق بر ذهن، روح، احساسات، و ادراکات آنان تاثیر می‌گذارد.

فناوری­ها و صنایع فرهنگی دامنه­ ی فعالیت­های وسیعی را شامل می ­شوند. اما از این بین، آن­هایی که به نوعی با فناوری­های اطلاعات و ارتباطات تداخل و مناسبت دارند حوزه­ ی تاثیرگذاری وسیع­تری یافته و بیشتر مورد توجه بخش دولتی - از حیث سیاست­گذاری- و بخش خصوصی - از حیث سودآوری- در کشورهای توسعه یافته می­باشند.


سیاست­گذاری در بدنه­ ی فرهنگی نظام و اهمیت فناوری فرهنگی 

با انتخاب، توسعه و تسلط بر فناوریهای فرهنگی نوین، می­توان بر بسیاری از مشکلات ناشی از فرهنگ­های غلط رواج یافته غلبه کرده و حتی «فرهنگ نو»یی را سامان نهاد. می­توان گفت فناوری فرهنگی قدرتمندتر موجب

·         ارتقای امنیت اجتماعی

·         ارتقای سطح فرهنگ ایرانی-اسلامی

·         گسترش نفوذ پیام انقلاب اسلامی به اقصا نقاط جهان و البته به نسل­های بعدی انقلاب

·         حفظ هویت­ های دینی و ملی

می­گردد. لذا حمایت هدفمند و ویژه جهت ارتقای توانمندی فناورانه بخش خصوصی و دولتی در این بخش، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

فناوری­های فرهنگی و سهم آنها در اقتصاد

روند شناسی در سهم فعالیت­های مختلف در اقتصاد نشان می­دهد با شروع قرن نوزدهم اقتصاد کشاورزی که در اکثر نقاط جهان غالب بود به سمت اقتصاد صنعتی حرکت کرد، به این مفهوم که سهم صنعت در ایجاد ارزش اقتصادی از کشاوزی پیشی گرفت. سپس از اواسط قرن بیستم شاهد تحول دیگری در اقتصاد بودیم و آن این بود که نقش خدمات و اطلاعات در ارزش کل اقتصاد دنیا به مراتب نسبت به نقش صنعت افزایش یافت - منظور از صنعت البته صنعت تولید کالای فیزیکی[1] و کارخانجات است- . در نتیجه در چند دهه­ ی اخیر صنعت کالاهای غیر فیزیکی یعنی صنایع خدمات، فرهنگی و اطلاعات سهم بسیار بزرگتری را در ارزش آفرینی برای اقتصادهای بزرگی همچون ایالات متحده، نسبت به صنایع کشاورزی و کارخانجات داشته است. بعنوان مثال می­توان به گزارش منتشر شده در سایت رسمی وزارت امور خارجه آمریکا اشاره کرد که با اشاره به تغییرات مذکور در روند کلی اقتصاد جهان می­افزاید: در سال 2009 ، حدود 67 درصد از تولید ناخالص داخلی ناشی از تولیداتِ خدمات به وسیله­ی بخش خصوصی بوده و این درحالی است که سهم تولیدات کارخانجات در تولید ناخالص داخلی تنها 20 درصد بوده است.[2]

همچنین می­توان این روند را از جنبه­ های دیگر بررسی کرد. می­توان گفت هرچه توان ارزش آفرینی اقتصاد جهانی گسترش می­یابد توجه به نیازهای عالی­تر بشری به عنوان منبعی در ایجاد ارزش اقتصادی  نیز افزایش می­یابد. به راحتی می­توان دریافت که این توجه اکنون به سمت ارضای نیازهای فرامادی بشر است. برای مثال می­توان به رشد حیرت انگیز و روز افزون رسانه­های اجتماعی همچون فیس بوک در اینترنت اشاره کرد که طبق آخرین برآوردها بیش از نیم میلیارد عضو فعال در این شبکه حضور دارند. در پس پرده­ی حضور در رسانه­های اجتماعی ارضای نیازهای فرامادی همچون ارتباط بیشتر با همنوعان، جلب توجه و ... نهفته است.

مثال دیگر از چرخش اقتصاد جهانی به سمت نیازهای فرامادی بشر، ارزش بخشی از صنعت فرهنگی[3] اروپاست که طبق یک گزارش رسمی، فقط در سال 2008 حدود 860 میلیارد یورو (6.9 درصد از GDP اروپا) بوده و تقریبا 14 میلیون شغل پایدار (6.5 درصد از نیروی کاری اروپا) ایجاد کرده است. در ادامه­ ی گزارش مذکور[4]، آمده است: «در سال­های آتی با توجه به گسترش دسترسی به پهنای باند بالاتر در فناوری ارتباطات و تسلط بیشتر فناوری اطلاعات بر این صنایع  - درنتیجه رشد سهم بازار محتواها و محصولات دیجیتالی در صنعت نسبت به محصولات سخت افزاری- فرصت­های جدید بسیار زیادی در صنایع فرهنگی جهت ایجاد بازارهای جدید رخ خواهد داد که لزوم توجه بخش خصوصی و دولتی را به بهره­مندی هرچه بیشتر از آن­ها در جهت اهداف خود می­طلبد».

البته ارائه­ ی آمارهای جهانی به این معنا نیست که در داخل کشور ما وضعیت به گونه­ ی دیگری است. بلکه حتی به نظر برخی کارشناسان، به دلیل ویژگی­های خاص فرهنگی و دینیِ جامعه­ی ما، سطح اقبال عمومی به صنایع فرهنگی بالاتر از سطح معمول دنیاست. برای مثال تنها در مورد بازی­های رایانه­ ای، فروش رسمی بازی رایانه­ای هولوگرام دار در کشور سالانه 40میلیون نسخه معادل 80 میلیارد  تومان[5] است که البته کل فروش و استفاده از این این محصولات (با اضافه کردن بازی­های بدون هولوگرام و غیر قانونی) چندین و چند برابر این مقدار است. همچنین بررسی­ ها نشان می­دهد ایرانی­ها بالغ بر 40 میلیون ساعت در روز را صرف استفاده از بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند[6]. تمام این موارد نشان­دهنده­ ی سودآوری بالای صنایع فرهنگی نوین و اهمیت توجه سرمایه­ گذاران به این بخش است.

نکته قابل توجه اینکه گرچه چندسال اخیر رهبری به حوزه اقتصاد و فرهنگ توجه ویژه ای داشته اند و در نامگذاری سالها این موضوع کاملا مشخص است، اما تاکنون شاهد تغییرات عمده در تصمیم­ گیری­های بخش دولتی و بخش خصوصی به سمت تحولات مورد نیاز در «جهادی» اقتصادی نبوده­ ایم. قطعا یکی از مهمترین تغییرات باید اولویت ­گذاری و انتخاب هوشمندانه بین فعالیت­ها و سرمایه­ گذاری­های تجاری مختلف باشد. انتخابی که نه تنها ثروت فرد و جامعه را افزایش دهد بلکه منجر به تثبیت فرهنگ و ارزش­های ایرانی-اسلامی شود. ادعای اصلی نوشتار فوق بر این است که صنایع فرهنگی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از این انتخاب­ها و اولویت­هاست و لزوم توجه ویژه­ ی بخش خصوصی- از جنبه­ ی بازگشت سرمایه­ ی بالا و سودآوری- و بخش دولتی -از جنبه ­ی ماموریتی- درآن احساس می­شود.


یاعلی

[1] Manufacturing

[2] http://iipdigital.usembassy.gov

[3] فیلم؛ تلویزیون؛ موسیقی؛ تبلیغات و انتشارات؛ تولید سخت­ افزارهای مرتبط؛ نرم ­افزار؛ پخش محتوای برخط

[4] گزارش تحلیلی از موسسه فرانسوی مشاوره­ ی TERA - مارس 2010

[5] مصاحبه­ ی دکتر مینایی رییس بنیاد ملی بازی­های رایانه­ ای- 1389

[6] سخنرانی دکتر مینایی رییس بنیاد ملی بازی­های رایانه ­ای در نشست شهروند الکترونیک و تلفن همراه- 1390

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">