شکلات کاکائویی

سلام
نوشتن مثل شکلات کاکائویی برای من شیرین و جذابه. این شکلات رو به شما تقدیم می کنم و امیدوارم ازش لذت و استفاده ببرید.

نکاتی در خصوص شعار سال 97 «حمایت از کالای ایرانی»

يكشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۷، ۰۸:۳۹ ب.ظ

سلام

امروز ششم فروردین 1397 شمسی یه و من بعد از یک سال ، میخام مطلب جدیدی رو در وبلاگم بنویسم

واقعا بلایی که تلگرام و اینستاگرام سر ما آوردند ، یکی اش این بود که برگشتیم به ده سال قبل ، و شدیم مصرف کننده ی محتوا و نه تولید کننده ی محتوا. صرفا یک خبری حرفی را در تلگرام یا اینستا می بینیم ، لایک میکنیم یا منتشرش میکنیم برای دیگران . از خودمون تولید زیادی نداریمداستان وبلاگ نویسی ما هم ، به همین وضع دچار شده . قبلا ها که زیاد معتاد شبکه های اجتماعی نبودم خیلی بیشتر رغبت به نگارش داشتم

هییییی !!!!  …………….. بیخیال

اما مطلبی که امروز به ذهنم رسید در موردش بنویسم ، بحث شعار امساله . سال حمایت از کالای ایرانیامسال رو رهبری به این نام ، نامگذاری کردن و از همون ابتدای نامگذاری ، جریان های مختلف سیاسی و فرهنگی و .. کشور هم خوششون اومد هم حمایت رسانه ای کردن

اما در این بین هم هستن کسانی که بحث هایی رو دارن و ان قلت هایی رو میارن علی الخصوص در مورد صنعت خودروسازی . و میگن مثلا اگه حمایت از کالای ایرانی خوب بود ما سی سال از خودروی ملی حمایت کردیم ولی این شده نتیجه اش که باید پراید سوار شیم

من چند تا نکته رو میخاستم بگم که هم به نقد بالا پاسخ بدم هم بحث حمایت از کالای ایرانی و اهمیت و ابعادش رو توضیح بدم از نظر خودم .

1.     بحث اصلی در خصوص حمایت از کالای ایرانی را همانطور که رهبر گفتن، به نگاه مردم و آحاد جامعه برمیگرده . اینکه عموم مردم ، نظرشون نسبت به استفاده از کالای ملی در مقابل کالای خارجی چیه مهمه. اگر عموم مردم اینطور نگاه کنن که من باید از این کالا استفاده کنم چون برادرم خواهرم همسرم فامیل من همشهری من و .. ، از این راه نان میخورند و زندگی میکنند، اگر همه اینطور نگاه کنن و اینطور تعصب داشته باشن ، جریان تقاضا از سمت کالای خارجی به سمت کالای ایرانی هدایت میشه . این هدایت ، باعث میشه شرکت­ها و تولیدکننده­های بیشتری رغبت به حضور در بازار پیدا کنند. این امر باعث رقابت بیشتر و ایجاد یک فضای رقابتی جهت تولید و ارائه کالا و خدمات با کیفیت تر به مشتری خواهد شد. لذا نکته ی اصلی در خصوص حمایت از کالای ایرانی، اصلاح نگاه و فرهنگ مردم در مصرف هست. «من باید کالای ایرانی بخرم» این برای من یک امر ضروری و قطعی است . این باید تو دل و روح ما بشینه .


2.     نکته بعدی اینکه این مساله که آقا تا من کالای ایرانی با کیفیت نباشه استفاده نمیکنم ، از اساس اشتباهه . ما همه مون میدونیم که هیچ شرکتی و هیچ کارخانه ای از ابتدا ، کار با کیفیت تولید نمیکرده و نمیکنه . بالاخره هر محصولی یه مسیر رشدی رو طی میکنه . مثلا همین نرم افزارهای آفیس مایکروسافت اکسل و پاورپوینت و .. ؛ آیا از اول اینقدر حرفه­ای و خوب بودند ؟؟ جواب قطعا «خیر» هست . اصلا امکان نداره . چون انسان ذاتا اینطور نیست که از ابتدا بتونه یک چیز رو کامل و همه چیز تمام بسازه . انسان در ذاتش تغییر و بهبود هست . لذا در تمام خروجی­های آدمیزاد، این مساله دیده میشه که روز به روز امکان تغییر و بهبود داره . حالا مساله اینه که بیشترین کمک به بهبود نرم افزارهای اکسل و پاورپوینت رو کسانی کردن که ازش استفاده کردن . اونها باعث شدن مشکلاتش پیدا بشه ، ضعف هاش معلوم بشه ، و کارخانه سازنده بتونه دائم بهترش بکنه .

کالای ایرانی 2

3.     نکته سوم هم از قرآن بگم . ما یه قاعده ای داریم در قرآن به نام قاعده نفی استقلال جامعه کفر بر جامعه ایمان « لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا ..... خداوند برای کافران راه تسلطی بر مومنین قرار نداده است»  این قاعده میگه خدا چنین چیزی رو نمیخاد که شما زیرسلطه کفار باشی، از هرمسیری ، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و .. ؛ این رو خدا نمیاد . ولی بحث اراده و اختیار ما هم هست. ما هم نباید بخایم . بحث اینه که فقط 50درصدش که سمت خدا است حله . 50 درصد سمت ما ، که همون اختیار ما است چی؟ اون رو باید خودمون پیگیر شیم . من خودم نباید کالای خارجی رو به ایرانی ترجیح بدم . من خودم نباید کالای مشابه خارجی رو نخرم . وقتی خودم اینو رعایت کردم ، کمک الهی هم میرسه و شما پیشرفت میکنی و به جایی میرسی که این شمایی که تسلط بر کفار داری و نه برعکس . ما در بین علمای قدیم و معاصر هم زیاد داریم کسانی که کلا کالای خارجی رو بر خودشون حروم میکنن و فقط از تولیدات داخل استفاده میکنن .


4.     نکته ی چهارم خود تولید کننده ها هستن. در کنار این مسیر، تولیدکننده ها هم باید در مسیر ارتقای کیفیت خودشون حرکت کنن . مثلا ما در تولیدات کشاورزی ، چه وضعیتی داریم . خب خیلی وقته که همه میگن آقا هشتاد درصد مصرف آب کشور در کشاورزی هست که بخش زیادی از این قسمت هم هدر میشه چون تکنولوژی مناسبی جهت آبیاری استفاده نمیشه . تولید کننده ها باید هم فناوری های انجام کار خود رو به روز کنن (مثل کشاورزی) هم ارتباط شون با بازار و مشتری رو با کیفیت تر کنن و خدمات بهتری ارائه کنن .


5.     نکته ی پنجم اینکه این بحث که ما نمیتونیم و .. هم بسیار حرف بیخودیه و من واقعا میگم کسانی که اینگونه القائات در ذهن مردم میکارند ، واقعا خائن به مملکت هستن . بسیار بسیار مثال هست از توانستن های ما ؛ در حوزه های مختلف ؛ سرآمدش قطعا همین پیشرفت­های حوزه نظامی هست که بالاخره برای خودش صنعت هست و صنایع دفاع بطور سنگین در آن درگیره . مثال دیگه اش صنایع آی تی هست و شرکتهایی که به تازگی هم بسیار بزرگ و قدرتمند شدن مثل اسنپ ، دیجی کالا، کافه بازار و .. . مثال دیگه اش صنایع داروسازی هست که ما واقعا پیشرفت داریم . مثال دیگه اش پیشرفت های پزشکی هست ؛ اینها همه نشانه هایی از ما میتوانیم هست . این نگاه رو باید گسترش داد در بین تولید کننده ها.

کالای ایرانی1

6.      بحث آخر هم بصورت موردی میخام به صنعت خودروسازی اشاره بکنم. در خصوص چرایی عدم موفقیت صنعت خودروسازی در نیل به استانداردهای جهانی، دلیل های زیادی وجود داره . مثلا یکی اش اینه که مدیریت اونجا مدیریت بخش خصوصی نیست . این کارخونه­ها دارن دولتی و حکومتی اداره میشن . مدیری که اونجا میره فقط دوران دو سه ساله مدیریت خودش رو نگاه میکنه و یک نگاه بلند مدت نداره و لذا حرکت ارتقای کیفی و .. بصورت محسوسی انجام نمیشه . یکی دیگه اش اینه که سهامدارِ دولتی نگاه کسب سود نداشته در این مدت . این باعث میشه نگاه کلی کارخونه ارائه خدمات بیشتر و بهتر و با کیفیت تر به مردم نبوده باشه تا هم پول بیشتری در بیاره و سود بیشتری به سهامدار بده هم کیفیت کاراش قابل رقابت در بازار جهانی باشه و بتونه بازار جهانی رو هم سهم بگیره . و خیلی موارد دیگه در این خصوص قابل طرح است . اما من حرفم چیز دیگه ای یه . من میگم بحث کالای ایرانی خیلی خیلی بزرگتر از یه صنعت خودروسازی است . صنعت خودروسازی فعلی ما بصورت مستقیم شاید کمتر از 100هزارنفر شاغل داشته باشه (کارخونه ها، تامین کننده های قطعات و .. البته به غیر از تعمیرکاران اتومبیل) . بحث اینه که مثلا در خصوص صنعت نساجی و پوشاک ، آیا ما ضعیف هستیم ؟ ما این همه توانمندی داریم در پوشاک ؛ واقعا کار باکیفیت تولید میکنیم . چرا اینهمه  در پوشاک از ترکیه و اروپا واردات داریم . یا در کشاورزی ما ضعیف هستیم از حیث آب و هوایی که باز این همه واردات محصولات کشاورزی داریم ؟ و خیلی موارد دیگر . موضوع اینه که کالای ایرانی یک بحث عام هست و خودروسازی یک موضوع کوچک از آن .

 

ایشالا امسال واقعا یک تحولی در کشور شاهد باشیم در میزان مصرف کالای ایرانی نسبت به مشابه خارجی و پایان سال جشن بگیریم این بحث رو .

سیدمهدی شاهچراغ


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">