شکلات کاکائویی

سلام
نوشتن مثل شکلات کاکائویی برای من شیرین و جذابه. این شکلات رو به شما تقدیم می کنم و امیدوارم ازش لذت و استفاده ببرید.

نقد فیلم تغییر چهره

يكشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۲۷ ب.ظ

به بهانه پخش فیلم تغییر چهره از شبکه نمایش


سلام

آیا تاکنون فکر کرده­ اید در پشت چهره­ ی یک فرد خوب، زحمتکش برای جامعه و به قولی مثبت، می­تواند یک باطن بسیار کثیف و غیر انسانی نهفته باشد؟

یا برعکس، شخصی که با دیدن او به یاد خشن ­ترین و هولناک ­ترین صحنه­ های زندگی­ تان می­ افتید، دارای باطن بسیار متفاوتی از آن­چه نشان می­دهد باشد؟

در این مطلب به معرفی و نقد فیلم تغییر چهره می پردازم. امیدوارم لذت ببرید .

داستان فیلم از اینجا شروع می­ شود که مجرمی خطرناک بنام کاستر تروی نقش منفی فیلم با بازی نیکلاس کیج -  در حال تنظیم ساعت معکوس یک بمب در زیر ساختمان مرکز همایش­ های شهر برای 16 روز آینده است. از طرف دیگر رییس پلیسی بنام شون آلچر - نقش مثبت فیلم با بازی جان تراولتا که در ابتدای فیلم پسرش توسط کاستر کشته می­شود- پس از سال­ها تعقیب  و گریز، وی را در یک فرودگاه ردیابی کرده و با او درگیر می­شود. کاستر به کما فرو رفته و برادرش دستگیر می­شود. این درحالی است که پلیس از بمب گذاری اطلاع یافته ولی برادر کاستر، تنها به شرط دیدن برادرش حاضر به افشای محل بمبگذاری است. در همین حین شون به بیمارستان کاستر رفته و از وضعیت وی جویا می­شود. پلیس با توجه به وقت کمی که برای فهمیدن محل بمبگذاری دارد، برای پرده برداشتن از این معما به صرافت می­افتد.

 یک جراح پلاستیک بسیار ماهر به کمک پلیس آمده و ادعا می­ کند قادر است پوست صورت شون را برداشته و با کاستری که در کما به سر می­برد عوض کند. همچنین تن صدای کاستر را نیز به تارهای صوتی شون، بدهد. شون موافقت می­کند و مافوق وی و همکارش تنها افرادی هستند که از این موضوع مطلعند. شون بعد از جراحی پلاستیک روانه زندان می­شود...

شون -که اکنون نقاب کاستر را برچهره دارد-، در زندان به سراغ برادرش می­رود اما قبل از دیدن وی یکی از زندانیان - که قبلن کاستر تروی، بیرحمانه همسر و فرزندانش را بقتل رسانده بود- با وی درگیر می­شود. شون بیخبر از همه جا ابتدا منفعلانه در حال عقب نشینی از درگیری با وی به علت روحیه پلیسی که دارد- برخورد کرده، اما با دیدن نگاه­های متعجب برادر کاستر که انتظار روحیه  ­ای خشن و بیرحم از او داشته، به تقابل با فرد زندانی پرداخته و شدیدا او را مورد ضرب و شتم قرار می­دهد.  ساعاتی دیگر، شون با نقاب کاستر تروی- در گفتگویی با برادر کاستر، از محل بمبگذاری مطلع می­شود. در همین حین، دوربین به بیمارستانی که کاستر در آن بستری است می­رود. 

تغییر چهره 1

کاستر به ناگهان از کما خارج شده و متوجه نداشتن پوست بر صورتش می­شود. شب است و کسی در بیمارستان نیست. او با همدستان خود تماس گرفته، و به کمک آنان جراح پلاستیک و همکاران شون را که تنها مطلعین از موضوع هستند یافته، خود را جراحی کرده و نقاب شون آلچر را بر چهره زده- و سپس این سه نفر را به قتل می­رساند و همه مدارک را از بین می­برد.

دوربین دوباره در زندان شون را نشان می­دهد. وی اکنون ملاقاتی دارد. درحالیکه شون خوشحال از یافتن محل بمبگذاری، منتظر دیدار با مافوق خود در صندلی ملاقات زندان است، اما شخصی که بهدیدارش آمده، کاستر تروی با نقاب شون- است.

کاستر به شون  از معدوم کردن مستندات تغییرچهره ­اش گفته و شوک بزرگی به او وارد می­کند. فیلم با موفقیت­های بیشتر کاستر پیش می­رود ولی در نهایت بعد از فرار آلچر از زندان، وی با استفاده از گروه خونی خود، چهره اصلی خود را به همسرش که مدتی است کاستر را به جای شون به خانه راه داده- ثابت می­کند. و در درگیری انتهای فیلم کاستر کشته شده و دوباره شون با جراحی پلاستیک چهره خود را پس می­گیرد...

تغییر چهره 2


اما فیلم بعد از صحنه­ ی ملاقات کاستر و شون در زندان، بیننده را به فضای ترسناک عدم مطابقت چهره­ ی ظاهری و باطنی افراد برده و تقریبا تا آخرین دقایق فیلم درگیری شون و آلچر در کلیسا- هیچ امیدی برای بازگشت از این فضا باقی نمی­ گذارد.

هوش بالای کاستر در سازگاری خود با نقاب جدیدش و نقش گرفتن در زندگی عاریتی اش، باعث می­شود همگان به او اعتماد کرده و رسانه­ ها نیز دائما موفقیت­ های وی را در صدر اخبار قرار دهند. همینجاست که بیننده از موفقیت یک پلیس که تنها یک نقاب است با باطنی کثیف- بیزار شده، حتی اگر موفقیت­های این پلیس درجهت از بین بردن جرم و جنایت باشد!!

از طرف دیگر، شون برای فرار از زندان، مجبور به رویارویی با پلیس زندان شده و تعداد زیادی از آنان را به قتل می­رساند ولی بیننده از این قتل­ها احساس مثبتی کرده و آن­ها را در جهت رسیدن به هدف شون آلچر حتی لازم نیز می­داند!!

یکی از پیام ­های اصلی فیلم تغییر چهره، به این مفهوم مربوط می­شود که نمی­توان به چهره­ ی اجتماعی افراد اعتماد کرد! منظور از چهره ­ی اجتماعی در اینجا مجموعه­ ی برداشت­ های شما از سال­ها کنار یک شخص بودن و با وی تعامل داشتن است.


تغییر چهره 3


البته بدیهی است این پیام بسیار هولناک و بی­رحمانه بوده و تاثیر منفی زیادی در ارتباطات اجتماعی خواهد داشت که فیلم با ظرافت خاصی آن­را به بیننده انتقال می­دهد.

امیدوارم چهره بیرون و درون تون همیشه مثبت باشه :)

روزتون بخیر

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">