شکلات کاکائویی

سلام
نوشتن مثل شکلات کاکائویی برای من شیرین و جذابه. این شکلات رو به شما تقدیم می کنم و امیدوارم ازش لذت و استفاده ببرید.

سلام. هفتم و هشتم آذرماه امسال -1394- دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی در دانشگاه تهران برگزار شد. در این کنفرانس پنل­های اختصاصی­ ای با موضوعات مختلف تشکیل شد. یکی از پنل­ها مربوط به نقش ICT در توسعه عدالت آموزشی بود. بنده هم یکی از سخنرانان این پنل بودم به واسطه ی مسئولیتی که در شبکه تعلیم و تربیت انارستان داشتم. موضوعی که من برای وقت ده دقیقه ­ای، آماده و ارائه کردم بحث نگاه صحیح به عدالت آموزشی و ترجمه­ ی اون نگاه در حوزه ­ی ICT و با عینک بخش خصوصی بود.

  خلاصه ای از این ارائه رو براتون اینجا بیان می­کنم. فایل خود ارائه در سایت کنفرانس احتمالا بزودی در دسترس خواهد بود.


زمانی که واژه «عدالت» را می­شنویم، معمولا اولین چیزی که به ذهنمان می­رسد، «برابری» است. علی­رغم آن که مساوات و برابری مفهوم بسیار شایسته­ ای است، اما این تنها بخشی از تحقق عدالت است، اما تمامی آن را پوشش نمی­دهد. عدالت مفهومی والاتر دارد و تحقق آن به این معنی است که هرچیزی باید در جایگاه خود قرار گیرد. برای مثال هزینه­ های گزافی که هرساله در آموزش کودکان و نوجوانان می­شود باید نتیجه ­اش در پیشرفت و رشد همه ­جانبه کشور و نیل به اهداف مختلف تعلیم و تربیت دیده ­شود تا بتوان گفت عدالت آموزشی داریم - که در حال حاضر در کشور ما اینطور نیست-. همچنین کودک و نوجوان ما، پس از گذراندن دوره آموزش 12 ساله، مهارت مهمی در زندگی نیاموخته، بلکه مهارت­های مهمی همچون خلاقیت و .. نیز به دلیل شیوه­ های غلط آموزشی در وی سرکوب شده­ است. در حقیقت عدالت آموزشی وقتی اتفاق افتاده که فرزند ما پس از 12 سال صرف کردن زندگی خود، آماده­ ی زندگی در جامعه و رویارویی با مشکلات واقعی جامعه شده باشد و مهارت­های اصلی در این زمینه را آموخته باشد.


نظام آموزشی ما اهداف زیادی داشته­ است؛ تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و ... . آیا به سمت این اهداف حرکت می­کنیم و به آن نزدیک شده ­ایم؟ باید بگوییم اگر این زمان و هزینه ­ی گزافی که ما در 12 سال آموزش فرزندمان انجام می­دهیم، توانست اهدافی را که سیاست­گذاران کلان از حوزه آموزشی داشته­ اند محقق کند، یک گام به تحقق عدالت آموزشی نزدیک شده­ ایم.


موضوع مهم دیگر در راستای تحقق عدالت آموزشی، این است که آموزش باید به­گونه­ای باشد که بتوانیم استعداد و قابلیت یک دانش­ آموز را هر جای کشور که هست شناسایی کنیم، به آن بها دهیم، در مسیر رشد متناسبی قرار دهیم و امکانات حرکت در آن مسیر را برای او فراهم کنیم. تنها در این صورت می­توان گفت که عدالت محقق شده­ است. لذا با این نگاه عدالت آموزشی فقط این نیست که در مناطق محروم حضور پیدا کنید، مدرسه بسازید و سرویس بدهید، بلکه بخش مهمی از عدالت آموزشی این است که سرویس­های متنوع و در راستای میل به اهداف کلان آموزش و پرورش ایجاد و محقق کنید.


حال با این نگاه باید دید ICT چگونه به تحقق عدالت آموزشی کمک می­کند؟ ارزش افزوده­ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در موضوع عدالت آموزشی شامل و نه محدود به موارد زیر است:

·      مسیرها و هزینه­ های یافتن و شناسایی استعدادها را کوتاه می­کند.

·      امکان تعریف مسیر ارتقا، نظارت وراهبری و سوق­ دادن استعدادها و قابلیت­ها به شکوفایی هرچه بیشتر را فراهم می­کند.

·      سرویس­های مختلفی مبتنی بر رشد خلاقیت، بهره­وری، کارآفرینی، کشف استعدادها و قابلیت­ها، اخلاق­ گرایی و ... می­توان با بهره گیری از ICT تعریف کرد.

·      با فراهم ­کردن امکانات آموزشی و تعلیم و تربیت شهرهای پیشرفته و بزرگ در شهرهای کوچک، به تحقق برابری کمک می­کند.


برای مثال زمانی که معلم ­های حرفه ­ای، در تهران مستقر هستند، با استفاده از پلتفرم­ها و فناوری­ های امروزی که روی اینترنت سوار شده ­اند، دانش­ آموز در یک روستا نیز می­تواند فیلم آموزشی این معلمان را با هزینه­ ی بسیار پایین­تر دریافت کند. در حقیقت ICT این امکان را فراهم می­کند که امکانات آموزش و تعلیم و تربیت در مناطق برخوردار را به روستاها و مناطق دوردست ببریم.


در دنیا نیز به ICT به عنوان یک توانمندساز در توسعه عدالت آموزشی و با رویکرد ارائه سرویس­های متنوع در نظام آموزشی و غنی کردن آن نگاه می­شود. در اینجا می­توان به دو پروژه بزرگ در دنیا جهت تقریب به ذهن اشاره نمود:

·      پروژه Connected در آمریکا

·      پلتفرم اجتماعی Edmodo

پروژه Connected در آمریکا

این طرح از سال 2013 تا سال 2017 در ایالات متحده ­ی آمریکا اجرا می­شود و اهداف زیر را دنبال می­کند:

·      غنی­ سازی آموزش برای هر دانش ­آموز

·      در اختیار قراردادن بهترین تکنولوژی­ها و آموزش­ها به معلم­ ها برای بالابردن بهره ­وری

·      توانمندسازی دانش­ آموزان از طریق آموزش­های شخصی­ سازی­شده و غنی­شده مرکز دیجیتال

·      اتصال 99 درصد از دانش­ آموزان آمریکا به نسل بعدی اینترنت پرسرعت تا سال 2017

·      ایجاد منابع مورد نیاز برای مدارس، معلمان و دانش ­آموزان


در اختیار قراردادن بهترین تکنولوژی­ها و آموزش به معلمین برای بالا بردن بهره ­وری برای تولید محتوای مناسب، و آموزش به دانش­ آموزان برای نحوه استفاده از محتوای دیجیتال است. توجه کنیم که صرفاً اتصال مدارس و دانش ­آموزان به اینترنت پرسرعت، این هدف را محقق نمی­ کند. همان­طور که در کشور ما طی سال­های گذشته، 60 هزار مدرسه به اینترنت پرسرعت مجهز شدند، اما سرویسی وجود نداشت که بر روی آن ارائه شود و تنها سرویس، اینترنت بود. لذا این طرح جز هزینه، چیزی برای مدارس به ارمغان نیاورد. اما مشاهده می­شود که در طرح Connected در اهداف طرح، توانمندسازی و ارائه تکنولوژی­ های مناسب برای تولید محتوا آمده است و برای این موضوع، بی­ شک هم پرورش معلمان مد نظر است و هم تشویق بخش خصوصی فعال. در واقع، در پازلی تمام شرکت­های بزرگ این حوزه را کنار هم گذاشته­ اند تا بتوانند اهدافشان را از طرح محقق کنند.


برنامه­ های این طرح در سه بخش توسعه اتصالات، پرورش و کمک به معلمان و تشویق نوآوری­ های بخش خصوصی پیگیری می­شوند.

توسعه اتصالات:

·      اتصال 99 درصد دانش ­آموزان مدرسه به اینترنت بی­سیم پرسرعت نسل بعد در مدارس و کتاب­خانه ­ها

·      موظف نمودن کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) و شرکت­های بزرگ IT برای اتصال بیش از 20 میلیون دانش­آموز ظرف 2 سال آینده

·      اتصال دانش ­آموزان مدارس روستایی به اینترنت پرسرعت


پرورش و کمک به معلمان:

·      ارائه ابزارها و تکنولوژی­های روز به معلمان مثل بازخوردهای سریع رفتارهای دانش ­آموزان، ارزیابی دقیق­تر از زمان یادگیری دانش­ آموزان، ایجاد فعالیت­ها و کلاس­های تعاملی آنلاین و ...

·      شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش­ آموزان و ارائه آن­ها به معلمان برای درک بهتری از وضعیت­شان

·      تهیه و ارائه محتواهای آموزشی لازم برای معلمان


تشویق نوآوری­های بخش خصوصی:

·      ارائه دستگاه ­های با ویژگی­های غنی که قابلیت رقابت قیمتی با کتاب­های درسی پایه دارند

·      ایجاد یک بازار قوی نرم ­افزارهای آموزشی بااستفاده از پتانسیل این بازار در حوزه پهنای باند

·      ایجاد اشتغال و فرصت­های جدید صادرات در بازارهای جهانی آموزش معادل 1 تریلیون دلار

 

پلتفرم Edmodo :

مثال دیگری از این نوع نگاه به عدالت آموزشی، پلتفرم ادمودو است. ادمودو پلتفرمی است که امکانات مختلفی ارائه می­ کند از جمله اینکه مدارس و معلمان می­توانند محتوا بارگذاری کنند، شرکت­های مختلف آموزشی محتوا تولید کنند و بفروشند، برروند پیشرفت دانش­آموزان در دروس مختلف می توان نظارت کرد و بسیاری خدمات دیگر آموزشی می­توان دریافت نمود. آمارها نشان می­دهد در سه ماهه اول 2014 بیش از 500 میلیون دلار تنها توسط شرکت­های آموزشی، در پلتفرم ادمودو سرمایه­ گذاری شده­ است که نشان از وجود یک بازار بزرگ در این حوزه دارد. ویژگی­های این پلتفرم را میتوان این­گونه خلاصه کرد:

·      جدیدترین نسل شبکه­ های اجتماعی با 34 میلیون عضو (معلم+دانش ­آموز)

·      عضویت 210 هزار مدرسه در این شبکه

·      تشکیل بزرگترین بازار متشکل دولتی آموزشی

·      همکاری با بیش از 230 موسسه و انتشارات آموزشی برای ارائه محتواها و سرویس­های خود

·      ارائه­ ی بیش از 600 اپلیکیشن آموزشی

·      تشویق بخش­های خصوصی برای استارت­آپ­ های آموزشی بعد از ایجاد این شبکه


پس از بیان این دومثال از پروژه­هایی که در حوزه ­ی آموزش درجهان با نگاه ایجابی و ارائه­ ی سرویس­های متنوع و همچنین رفع موانع تحقق عدالت آموزشی سرمایه­ گذاری شده است، لازم است برنامه های شبکه تعلیم و تربیت انارستان به عنوان یک نمونه ی بومی را در این راستا بررسی کنیم.


شبکه تعلیم و تربیت انارستان، با همکاری وزارت آموزش و پرورش، برای شناخت معضلات توسعه فن­آوری در آموزش و پرورش، در تمام استان­ها و شهرستان­های مهم کشور همایش­های استانی برگزار کرده است. در این همایش­ها بیشترین نگرانی این بود که ضریب نفوذ اینترنت در میان دانش­آموزان به سرعت در حال افزایش است، درحالی­که میزان محتوای مناسب برای مواجهه مناسب با این حضور، بسیار پایین است. دغدغه­ های مدارس و خانواده­ها در ارتباط با حضور دانش­ آموزان در فضای مجازی بیشتر در این مسائل است:

·      اتلاف وقت و کاهش بازدهی تحصیلی

·      آشنایی با مسائل غیراخلاقی

·      برقراری ارتباط ناسالم

·      ایجاد شکاف نسلی

·      عجول و سطحی بارآمدن


این شناخت وضعیت به ما نشان می­دهد که باید نگاه­مان به حوزه فضای مجازی و ICT به عنوان یک توانمندساز عدالت آموزشی این باشد که بسترهای مناسب برای توسعه محتواها و خدمات آموزشی را فراهم کنیم. ما در این همایش­های استانی به این نتیجه رسیدیم که بیش تر از اینکه به افزایش حقوق معلمان نیاز داشته­ باشیم، به این نیاز داریم که به معلمان یاد بدهیم چگونه از توانمندی آموزشی خودشان درآمد کسب کنند؟ بتوانیم روش­ها و پلتفرم­هایی فراهم کنیم که معلم بتواند محتوا تولید کند و از آن درآمدی کسب کند که با شان یک معلم نیز سازگار باشد. بیشتر از آن که به ساختن مدرسه هوشمند و تجهیز مدارس هوشمند نیاز داشته باشیم به ساختن محتوا نیاز داریم.


ما متوجه شدیم بیشتر از اینکه به سیم­کارت دانش آموز نیاز داشته­ باشیم به این نیاز داریم که از یک سو روش های کنترل دانش ­آموز در استفاده از سیم­کارت از لحاظ فن­آوری و سرویس تأمین کنیم و از سوی دیگر، سرویس­های متنوع و گوناگونی را روی این بستر به دانش­ آموزان و والدین ارائه دهیم. و یا بیشتر از اینکه تبلت به بچه ها دهیم باید برنامه های مناسب برای دانش ­آموزان در حوزه تعلیم و تربیت تهیه کنیم که روی این تبلت­ها و ابزارهای متصل به فضای مجازی قابل دسترس باشند.


لذا با این نگاه مأموریت انارستان را تجمیع بسترهای ارائه خدمات مبتنی بر فن­آوری اطلاعات در حوزه تعلیم و تربیت با رویکردهای مختلف مشاوره، آموزش، بازی و سرگرمی تعریف کردیم. ما معتقدیم که بچه نیاز به سرگرمی دارد ولی این سرگرمی باید کنترل شده باشد. ما معتقدیم که حضور بچه ­ها در فضای مجازی اجتناب ناپذیر است، اما این حضور را باید به سمتی جهت­ دهی کرد که خلاقیت و استعدادهای وی شکوفا شود و مهارت های مهم زندگی به وی آموزش داده شود. این امر با قابلیت هایی که فن­آوری های اطلاعات به شما می­دهد امکان­پذیر است و نباید از آن غفلت کرد. ما در انارستان مدلمان ایجاد همکاری و مشارکت وسیع با تمامی شرکت­ها و فعالان دغدغه­ مند در این حوزه است. به نظر ما قابلیت­های بالفعل و بالقوه زیادی در تولید سرویس­های متنوع آموزشی وجود دارد که می­توان با مشارکت وسیع تمام بازیگران این حوزه آن را فراهم کرد. مثالی از مشارکت وسیع در پروژه­ هایی که در انارستان انجام می­دهیم، پروژه­ ی نارکت انارستان است که در حال حاضر درحال سرویس ­دهی است.

نارکت


نارکت، یک فروشگاه محتوا است که اکنون دارای 70 هزار محتوای با فرمت­های مختلف برنامک اندرویدی، کتاب، صوت و ویدئوی آموزشی است. برای پر شدن این فروشگاه محتوا، هم توسعه دهندگان اپلیکیشن و هم تولیدکنندگان محتوا کمک کرده ­اند. البته این فروشگاه در ابتدای راه خود است و در ادامه­ ی مسیر باز هم دست همکاری به سوی همگان دراز خواهد کرد.

یاحق

نظرات  (۲)

با سلام و تشکر
مطلب خوبی بود و استفاده شد
۰۱ مرداد ۹۹ ، ۰۳:۰۵ تولید محتوا برای سایت
خیلی مطلب مفید نوشتید. ممنون از شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">