شکلات کاکائویی

سلام
نوشتن مثل شکلات کاکائویی برای من شیرین و جذابه. این شکلات رو به شما تقدیم می کنم و امیدوارم ازش لذت و استفاده ببرید.

تاکسی کارت

يكشنبه, ۱۰ اسفند ۱۳۹۳، ۰۸:۴۳ ب.ظ

سلام

همه ی ما بخصوص تهرانی ها تقریبا برای حمل و نقل در هر روز از تاکسی ها و وسایل نقلیه عمومی استفاده میکنیم . حتما شما هم به مشکل پول خورد در سوار شدن به تاکسی برخورد کرده اید. مخصوصا مسیرهایی که کرایه تاکسی ملزم به پول خورد داشتن است مثلا 800 تومان یا 600 تومان است. امروز که سوار تاکسی از منزل به محل کار خود شدم با منظره جالبی مواجه شدم. راننده تاکسی یک کارتخوان بی سیم، تهیه کرده بود و روی داشبورد ماشین گذاشته بود. از وی سوال کردم که آیا خودش تهیه کرده و یا تاکسیرانی ؟ گفت خودم اینکار را انجام دادم منتهی آنقدر که فکر میکردم تراکنش ندارد  و مردم بیشتر پول میدهند.

این مرد فکرش به این موضوع رسیده بود که مشکل پول خورد با کارت اعتباری حل میشود اما چون تنها امکانی که برایش فراهم بوده گرفتن کارتخوان های بی سیم بوده ، این کارتخوان را خریده است. مدل مناسب برای تاکسی ها و کلاً خریدهای خورد، کارت اعتباری شبیه کارت مترو است که چندی است در تهران سامانه مترو و سامانه بی آرتی و سامانه اتوبوس های شهری از آن استفاده میکنند. عبارت علمی که در دنیا برای این حوزه کسب و کار استفاده میشود Low Value Payment یا پرداختهای خورد است.

تاکسی کارت

راه انداختن سامانه هایی شبیه کارت مترو ، برای تاکسی های شهری چندسالی است که در بعضی از شهرداری های شهرهای بزرگ کشور در حال پیگیری است. اما به چند دلیل راه اندازی آن با چالش مواجه شده است:

1.     در طرح های اجرا شده ، مثل اصفهان که برای تاکسی های خود این طرح را راه اندازی کرده است، هزینه ی سخت افزاری کارتخوان اعتباری، برعهده خود تاکسی دار است. این هزینه مقداری برای وی سنگین بوده و هرچند بصورت قسطی دریافت میشود رغبت او را برای انجام این کار کم میکند.

2.     پولی که از طریق این دستگاه ها به تاکسی دار پرداخت میشود تقریبا با تاخیر زمانی یک تا دو هفته ای به دست وی میرسد .

3.     تنوع مسیرها و قیمت ها در تاکسی خیلی بیشتر از مترو یا اتوبوس است. لذا باید دستگاه مربوطه امکان تعریف قیمت های مختلف و اصطلاحا منوآل بودن را داشته باشد که گویا دستگاه‌های فعلی هنوز چنین قابلیتی را ندارند .

به نظر بنده تمامی این چالشها قابل حل بوده و هزینه ی از میان بردن آن در برابر منافع طرح و افزایش رضایت شهروندان ناچیز است. نکات زیر در راستای بهبود این وضعیت و راه افتادن چنین پروژه هایی در  شهرداری ها قابل پیشنهاد است :

1.     به جای اینکه اپراتوری مالی این طرح ها صرفا به یک بانک واگذار شود، میتوان با ایجاد رقابت سالم بین بانک ها، امکان ارائه خدمات بهتر و با کیفیت مناسب تر به تاکسی داران را فراهم نمود.

2.     گردش مالی ای که برای بانک ها در این طرح ایجاد میشود باعث رغبت ایشان به سرمایه گذاری و ارائه دستگاه های کارتخوان بصورت رایگان خواهد بود. لذا با استفاده از این ظرفیت، باید تاکسی داران را از پرداخت هرگونه مبلغی جهت نصب این دستگاه ها معاف نمود

3.     چند روز پیش یک سرویس خوب از بانک مسکن را دیدم که شما بدون داشتن کارت میتوانید از خودپرداز این بانک، برداشت کنید. البته در صورتی که حسابی در بانک مسکن داشته باشید. توضیح روش این سرویس مفصل است و میتوانید در وبسایت بانک مسکن مطالعه کنید. اما به نظرم ایده ی این سرویس میتواند در اینجا هم حضور پیدا کند. به این صورت که شما وقتی خرید اینترنتی انجام میدهید با استفاده از شماره کارت و اطلاعات آن این کار انجام میشود. بانک ها به دارندگان حساب بانکی خود، یک کد مثلا به نام "کد حمل و نقل" بدهند که با وارد کردن آن کد در دستگاه کارتخوان تاکسی، از حساب وی به میزان مبلغ کرایه، کسر شود. به این صورت دیگر نیاز به وجود داشتن کارت هم برای آن پرداخت نیست . ضمن اینکه مثلا بانک میتواند امکانی برای صاحب حساب تعریف کند که وی خودش اعتبار کد حمل و نقل خود را تعریف کند. در این صورت مثلا صاحب حساب، 10هزارتومان به عنوان اعتبار کد خود تعریف میکند و اگر حتی کد وی ، لو برود مبلغ زیادی از دست نداده است و میتواند مجددا کد دیگری را از بانک دریافت نماید. مثل وقتی که شما کارت متروی خود را گم میکنید چون نهایتا مبلغ ناچیزی در کارتتان اعتبار داشته اید ، از گم شدن آن دلخور نیستید و مجددا کارت دیگری را تهیه میکنید.

به امید فردای بهتر

سید مهدی شاهچراغ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">